Friday, June 18, 2010

Kampung Baru Oh Kampung Baru

Pada pagi Ahad yang lepas saya dan keluarga singgah di Kampung Baru untuk menikmati nasi lemak ( tak tahu apa nama lak ) di depan Menara DBKL di persimpangan Jalan Kampung Baru dan Jalan Sultan Ismail. Ramai sungguh orang kita datang berduyun-duyun beratur mengambil makanan masing-masing. Saya pun kadang-kadang hairan apakah faktor utama orang berpusu-pusu ke situ kerana pada pandangan saya nasi lemaknya tidaklah sehebat manapun ( Sorry kerana sayapun budak kampung yang biasa menikmati nasi lemak yang lebih hebat dari itu!). Perbualan dengan salah seorang pelanggan menunjukkan bahawa mereka datang ke situ hampir setiap minggu ! Bila ditanya kenapa , jawapannya ialah kerana Kampung Baru ialah satu-satunya tempat di mana mereka boleh menikmati suasana kampung di tengah KL. Jadi kesimpulan yang boleh saya buat ialah kerana orang Melayu KL sebenarnya sangat sentimental dengan Kampung masing-masing kerana itulah mereka sangat menyukai Kampung Baru. Namun kesemua keadaan itu akan berubah tidak lama lagi. Kampung Baru bakal dibangunkan sebagai satu hab pembangunan moden dengan pembangunan bercampur ( mix development ) yang dijangkakan sehebat KLCC. ( Atau mungkin lebih baik dari itu lagi ).
Maka timbullah isu hak orang Melayu. Kerajaan mengatakan jika pembangunan ini tidak diberikan kepada orang bukan Melayu, maka pembangunan ini tidak akan mendapat sambutan dan mungkin juga cadangannya gagal dilaksanakan. Maka isu kouta 60:40 ditimbulkan. Tentangan dari orang Melayu mengenai isu ini bukan sedikit. Semua orang memberikan pandangan masing-masing. Pada saya isu terbesar sebenarnya bukanlah dari segi pembangunan semasa tetapi dari segi sumbangan pembangunan Kampung Baru kepada ekonomi orang Melayu secara keseluruhannya terutama kepada generasi akan datang. Sebagai anak Melayu saya akan berbangga sangat-sangat jika saya boleh bercerita kepada anak cucu saya bahawa Kampung Baru ialah kawasan yang 100% dimiliki oleh orang Melayu. Semua perniagaan di situ juga dimiliki dan diurus oleh 100% orang Melayu. Malah jika ini berlaku, saya akan arahkan semua anak cucu saya supaya shopping di Kampung Baru sahaja.
Kita kena renung ...... apa sahajalah yang tinggal kepada orang Melayu di Kuala Lumpur. Nak beli rumahpun kita terpaksa beli rumah di luar Kuala Lumpur seperti Bangi, Hulu Yam, Rawang, Nilai, Bentong dan kawasan yang sewaktu dengannya. Rumah Kuala Lumpur seperti di Damansara Heights, PJ, Hartamas, Jalan Duta...belum tentu mampu kita miliki. Jadi jika Kampung Baru yang merupakan satu-satunya warisan orang Melayu di Kuala Lumpur juga dijual kepada orang bukan Melayu, apakah lagi yang kita ada ?
Kepada penduduk tempatan Kampung Baru, saya harap mereka akan terus berjuang supaya tanah milik warisan ini akan terus terjaga dan kekal menjad milik kita selama-lamanya. Janganlah kerana kabur dengan tawaran wang ringgit yang banyak hari ini, anak cucu kita pula menangis kemudian hari. SELAMAT BERJUANG.