Wednesday, August 19, 2009

MARILAH BERJUANG BERSAMA-SAMA WASIYYAH SHOPPE

Alhamdulillah, Allah SWT masih memberikan saya kekuatan untuk meneruskan catitan di dalam blog ini. Saya mohon maaf kalau ada yang mengikuti blog ini dan mendapati ia agak ‘dormant’ buat beberapa ketika. Bukan apa , waktu memang mencemburui saya. Masa saya mula perkenalkan blog ini, saya rasa takkanlah saya langsung tak ada masa untuk mengemaskinikan blog. Rupa-rupanya, memang betul tak ada masa. Bukan sahaja blog malah golf set saya pun sudah agak lama berhabuk di dalam stor !

Walaupun demikian, saya tetap komited untuk terus mengemaskini blog ini bagi manafaat pembaca sekelian. Kali ini saya hendak menyentuh tentang PERJUANGAN di dalam industri perancangan dan pengurusan harta pusaka secara Syariah.

Ramai orang beranggapan aktiviti di dalam industri ini ialah satu cabang perniagaan semata-mata. Itulah sebabnya, ada syarikat yang dimiliki oleh orang bukan Islam berebut-rebut memasuki industri ini selepas Wasiyyah Shoppe beroperasi kerana mereka nampak ia menawarkan 'peluang perniagaan' yang amat baik. Mereka melihat bahawa mereka boleh mendapat banyak wang dan boleh kaya dari industri ini.

Saya mempunyai tanggapan yang amat berbeza. Pada saya penglibatan saya di dalam industri ini adalah satu PERJUANGAN untuk menegakkan Sunnah Rasulullah SAW dan juga untuk membantu orang Islam merancang dan mengurus harta pusaka mereka mengikut KAEDAH SYARIAH dan saya lakukan ia semata-mata KERANA ALLAH SWT.

Ramai Perancang Kewangan ( Financial Planner ) bukan Islam yang bertemu saya dan meminta saya mebuka 'peluang perniagaan' Wasiyyah Shoppe kepada mereka. Kata mereka, mereka ada ramai pelanggan Islam yang boleh diperkenalkan kepada Wasiyyah Shoppe. Walaupun saya rasa besar hati kerana orang bukan Islam berminat untuk melibatkan diri bersama Wasiyyah Shoppe, jawapan saya kepada mereka semenjak 5 tahun yang lepas adalah konsisten :

“I'm flattered but sorry, Wasiyyah Shoppe is for Muslim by Muslim only.”

Apa yang Wasiyyah Shoppe buat ialah satu wadah dakwah dan perjuangan. Saya tidak fikir individu yang tidak mempunyai SYAHADAH akan faham kenapa pelanggan mereka perlu menyediakan Wasiat Islam, Hibah. Wakaf dan Harta Sepencarian. Saya juga percaya bahawa dokumen-dokumen yang dibuat di Wasiyyah Shoppe bukan sahaja bersifat fungsional dari segi undang-undang malah lebih besar lagi ia mempunyai ROH untuk mendaulatkan Muammalat.

Ramai pemain dalam industri mengutuk dan mengkritik saya sebagai kolot dan berfikiran lapuk kerana pendirian ini . Kata mereka bukankah lebih baik kalau saya buka 'peluang perniagaan' ini kepada orang bukan Islam sebab mereka terbukti lebih berkesan, rajin dan mempunyai pelanggan Islam kaya-raya yang ramai ? Kecuali Wasiyyah Shoppe, semua pemain lain dalam industri mempunyai agen bukan Islam untuk menjual 'produk' mereka.
Itulah sebenarnya masalah mereka. Mereka 'berniaga' menjual 'produk'. Saya BERDAKWAH menyebarkan ilmu-ilmu pewarisan harta SECARA SYARIAH. Walaupun Wasiyyah Shoppe berfikiran lapuk dan ortodoks, kami telahpun membantu lebih dari 15,000 orang Islam seluruh Malaysia merancang harta pusaka mereka. Lebih dari 50 keluarga Islam telah berjaya kami bantu dalam menyelesaikan proses tuntutan harta pusaka mereka. Bilangan waris yang terlibat pula melebihi 300 orang.

Kalau pelanggan tidak membeli dari saya, adakah saya akan kecewa ? Pasti tidak kerana pada saya ia adalah dakwah dan saya amat yakin selepas saya menyampaikan dakwah ini kepada mereka, tanggungjawab dan amanah saya untuk menyampaikan ilmu yang bermanafaat ini sudahpun selesai.

Kalau pelanggan mendapatkan perkhidmatan Wasiyyah Shoppe selepas itu, Alhamdulillah ada rezeki saya. Tapi kalau mereka membeli dari pemain lain, tidak mengapa sebab saya amat yakin saya ada 'syer' dalam keputusan mereka di alam akhirat nanti, Insya'Allah.

Saya seorang CEO yang simple-minded. Pada saya kerja saya adalah DAKWAH dan DAKWAH adalah KEHIDUPAN dan saya mahu mati di atas landasan ini. Bertemu lagi di lain kali, Insya'Allah.

Wallahualam

No comments: