Friday, February 19, 2010

Peluang bisnes yang berpanjangan

Salam. Bertemu kembali. Kali ini saya nak bercakap mengenai peluang bisnes di dalam industri perancangan dan pengurusan harta pusaka secara Syariah. Rata-rata kita lihat industri muammalat semakin berkembang di Malaysia. Buktinya, organisasi milik bukan Islam juga berebut-rebut ingin mendapat lesen perbankan Islam dan juga takaful. Malah dalam industri yang saya ceburi ini juga, perancang kewangan ( financial planners ) bukan Islam berebut-rebut ingin menjual hibah, wasiat islam dan instrumen lain kepada orang Islam. Jika industri ini tidak berpotensi, kenapa pula Ah Chong, Ramasamy, David, Lydia nak menceburi bidang ini ? Takkanlah mereka nak buat kerja di dalam bidang yang tidak menguntungkan ? Bukankah mereka lebih pandai mengira untung rugi dari kita ?
Saya bergiat 12 tahun di dalam industri ini dan pelbagai pengalaman telah saya lalui. Ramai orang telah datang dan pergi dari industri ini tetapi Alhamdulillah saya masih dikurniakan kekuatan oleh Allah SWT untuk terus bertahan di dalam industri ini. Merenung kembali apa yang telah saya capai dalam bidang ini, saya rasa seronok & puas kerana melihat jumlah pelanggan melebihi 17,000 yang telah berjaya Wasiyyah Shoppe bantu hingga hari ini.
Saya rasa peluang bisnes di dalam bidang ini adalah SANGAT BESAR sekali. Kalau orang Melayu Islam tak merebut peluang ini, rugi betul rasanya. Bayangkan perubahan gaya hidup masyarakat hari ini. Pasangan yang mempunyai anak perempuan, anak angkat atau tidak mempunyai anak, kesemuanya memerlukan perkhidmatan Wasiyyah Shoppe bagi menyediakan hibah, wasiat Islam, amanah, harta sepencarian dan lain-lain. Begitu juga dengan orang bujang yang tidak berkahwin. Tentunya mereka juga mempunyai hasrat siapa yang akan mewarisi harta mereka.
Orang tanya saya sampai bila perniagaan ini akan bertahan ? Jawapan saya mudah sahaja. Selagi ada bayi beragama Islam dilahirkan dan selagi ada orang Islam meninggal dunia, selagi itulah perkhidmatan Wasiyyah Shoppe diperlukan. Jadi, peluang bisnes di daam bidang ini memang menarik dan berpanjangan sampai bila-bila, Insya'Allah.
JADI ANDA BERMINAT ? MARILAH BERSAMA-SAMA SAYA BERJUANG DI DALAM BIDANG INI, INSYA'ALLAH KEJAYAAN AKAN MENANTI KITA.