Monday, January 11, 2010

Kenapa Allah SWT menurunkan ujian kepada kita

Dalam kehidupan seharian, kita dihadapkan dengan pelbagai ujian dan dugaan. Kadang kita menerima ujian yang datang dengan hati yang lapang tetapi banyak waktu lain kita menerimanya dengan keluh kesah. Kenapa agaknya hati kita begitu.
Ada banyak sebab tapi saya hanya nak ulas tentang 1 faktor sahaja. Faktornya ialah kerana kita tidak bersyukur kepadaNya. Kita hanya terfikir bahawa kita dikategorikan berjaya jika kita mempunyai wang yang banyak, kereta mewah yang menjalar, rumah banglo, saham dan sebagainya. Kita tak pernah fikir bahawa rezeki yang Allah SWT turunkan datang dalam pelbagai bentuk.
Bagi orang yang melibatkan diri dengan Wasiyyah Shoppe, saya selalu ingatkan bahawa apabila kita membuat kerja ini, itu adalah satu rezeki. Allah SWT beri kita peluang untuk berjuang menegakkan Sunnah Rasulullah SAW di dalam industri ini. Ramai orang Islam lain tidak mendapat peluang seperti ini.
Apabila kita berjaya membantu waris-waris menyelesaikan proses harta pusaka dengan mudah, cepat dan tanpa sebarang kos kepada mereka, Itu adalah satu rezeki kerana kita mendapat pahala dari kegiatan itu.
Apabila kita berpeluang untuk belajar mengenai selok-belok pewarisan harta mengikut kaedah Syariah, itu adalah satu rezeki kerana kita berpeluang menyebarkan semula ilmu itu kepada ummah.
Apabila kita dipanjuangkan umur olehNya supaya kita boleh terus berbakti kepada ummah, itu adalah satu rezeki kerana Allah SWT memberi kita peluang sebanyak-banyaknya untuk mendapat pahala.
Tetapi hari ini orang Islam sendiri tidak tahu apa yang membawa nilai ( value ) kepada mereka. Mereka sanggup menjual 'roh' dan 'nyawa' mereka sendiri kerana wang kerana pada mereka kejayaan itu bersifat materialistik . Tidak mengapa jika umat Islam musnah asalkan dia kaya. Tidak mengapa jika meruntuhkan institusi Islam itu asalkan dia mewah. Mereka terlalu taksub dengan duniawi.
Sebab itulah orang Islam hari ini sangat lemah selemah lalang yang ditiup angin. Sebab itulah orang Islam hari ini diperlekehkan.
Di Wasiyyah Shoppe, orang Islam sebegini tiada tempat. Wasiyyah Shoppe adalah tempat bagi orang Islam yang ikhlas berjuang semata-mata kerana Allah SWT. Jika kita benar-benar ikhlas, kita mesti yakin dan percaya janji Allah bahawa kemenangan akan sentiasa menunggu kita. Perjuangan memang bukan perkara yang mudah dan hanya orang yang benar-benar kuat, tegar, ikhlas, fokus dan yang paling penting MEMPUNYAI NAWAITU YANG BETUL sahaja akan berjaya di dalam perjuangan ini.
Ya Allah, aku redha dengan segala dugaan yang Engkau berikan. Kuatkanlah imanku, tetapkanlah hatiku dan matikanlah aku hanya di atas landasan ini. Amin amin ya Rabbal alamin.