Thursday, January 28, 2010

Adakah saya CEO yang berjaya ?

5 tahun lepas apabila kami menubuhkan Wasiyyah Shoppe, kami sudah nampak orang bagaimana yang akan bekerja kuat mendokong industri ini. Ramai orang telah datang dan pergi. Pelbagai golongan ; financial planners, profesional seperti akauntan, jurutera, doktor pun ada malah golongan ustaz juga pernah terlibat bersama Wasiyyah Shoppe.
Ada yang telah berjaya memperoleh pendapatan 5 angka hasil kerja kuat di Wasiyyah Shoppe tapi ramai juga yang cuma dapat ilmu sahaja tapi gagal diimplimentasi dengan baik ! Kadang-kadang kita sering terlupa 'where it all begins'. Saya sering mengingatkan francaisi dan perunding Wasiyyah Shoppe bahawa 'the real purpose' kenapa Wasiyyah Shoppe wujud hari ini ialah kerana kita mahu mendaulatkan Muammalat, menegakkan Sunnah Rasulullah SAW dan membantu seberapa ramai orang Islam yang boleh merancang harta pusaka mereka mengikut Kaedah Syariah.
Yes this is a business tapi business ini yang sebenarnya ialah Kerana Allah SWT. Ramai yang mengutuk, menghina, mengkeji malah memfitnah saya kerana kata mereka saya ini langsung tiada ketokohan CEO perniagaan kerana saya tidak tertarik sangat untuk menjadi kaya, punya wang berjuta dan membawa kereta mewah. Mungkin bagi mereka, CEO yang berjaya ialah orang yang berjaket, berkereta mewah yang ada driver, 'stylo' dengan aksesori mewah, 'clubbing' , makan makanan western di restoran berjenama, lepak di Bangsar atau Hartamas.
Well jika itulah definisi mereka terhadap CEO yang berjaya, mereka akan kecewa. Mungkin CEO syarikat lain dari industri yang sama berciri demikian tetapi tidak saya. Saya telah amat-amat bersyukur dengan segala yang Allah SWT telah kurniakan kepada saya setakat ini. Sebuah kereta walaupun bukan mewah tetapi amat selesa untuk membawa saya dan keluarga ke mana-mana. Sebuah rumah walaupun bukan banglo berharga jutaan ringgit tetapi memberikan saya sakinah yang saya cari-cari dan yang paling penting keluarga yang bahagia dan kesihatan yang baik. Tentang makan , saya hanya suka makan di warung mamak sahaja. Waktu lapang pula saya lebih suka habiskan dengan membaca. Pakaian saya juga hanyalah pakaian biasa yang tidak berjenama dibuat oleh tailor regular saya semenjak 15 tahun yang lepas !
Adakah saya seorang yang berjaya ? Jika ukuran kejayaan itu ialah materialistik, maka saya belum berjaya lagi. Tapi jika tafsiran kejayaan itu ialah tentang berapa ramai orang Islam yang telah Wasiyyah Shoppe bantu di dalam industri ini, saya rasa saya antara orang paling berjaya berjalan di atas muka bumi ini. Bayangkan pada 2004 dulu, orang langsung tidak peduli dengan industri ini tapi hari ini, bank dan syarikat milik orang bukan Islam pun berebut-rebut nak menjalankan perniagaan ini kerana apa ? Kerana mereka melihat Wasiyyah Shoppe mampu bertahan sebegini jauh. Adakah saya seorang yang berjaya ? YA . SAYA SEORANG YANG SANGAT BERJAYA kerana sumbangan saya kepada industri dan masyarakat. Walau apapun yang orang kata tentang saya, mereka tidak boleh menolak hakikat bahawa sumbangan Wasiyyah Shoppe kepada masyarakat di bawah kepimpinan saya adalah SANGAT SIGNIFIKAN !
Pelbagai pengalaman pahit manis mengharungi perniagaan ini telah mengajar saya bahawa Allah SWT akan sentiasa membantu hambaNya yang mempunyai nawaitu yang tepat. Jadi rezeki saya serahkan kepadaNya untuk ditentukan. Di dalam hati, saya telah sematkan dengan satu pendirian yang cukup kuat seampuh pohon ara yang akarnya mencengkam ratusan kaki ke dalam bumi iaitu apabila Allah SWT telah melorogkan saya ke dalam bidang ini, TUGAS SAYA IALAH UNTUK BERDAKWAH DAN MENYAMPAIKAN MESEJ KEPENTINGAN PERANCANGAN HARTA PUSAKA SECARA SYARIAH KEPADA SEBERAPA RAMAI ORANG ISLAM YANG BOLEH DAN NAWAITU SAYA HANYALAH KERANA ALLAH SWT. Jika seruan saya disambut, itu adalah rezeki yang Allah SWT telah tentukan untuk saya. Jika seruan saya tidak disambut, saya akan pasrah dan redha kerana itu ujian Allah SWT berikan kepada saya sebagai bukti kasihNya terhadap saya.
Tetapi adakah saya akan mengeluh dan berputus-asa jika saya ditolak ? Tidak sekali-kali kerana saya telahpun sematkan dalam hati, saya hanya mahu mati di atas perjuangan ini. Marilah sama-sama kita betulkan nawaitu dan iktiqad kita. Marilah berjuang bersama-sama Wasiyyah Shoppe bukan kerana wang tetapi kerana Allah SWT. Kita mesti yakin dengan sepenuhnya pada Janji Allah untuk orang yang berjuang di landasanNya...iaitu KEJAYAAN HAKIKI akan menjadi milik kita, Insya'Allah.