Monday, January 18, 2010

Tiada Peluang Untuk Kaya?

Ramai orang yang berkata kepada saya, kalau buat kerja dalam bidang ini tak mungkin kita boleh jadi kaya. Tidak sedikit orang yang saya temui di dalam bidang ini telah berputus-asa, give-up, kecewa dan terasa seperti susah sangat nak kaya! Malah ada seorang hamba Allah yang saya temui berkata, jual air tepi jalan lebih lumayan pendapatannya dari bidang ini.
Mungkin juga benar apa yang dikatakannya. Kenapa ? Kerana dalam fikirannya sendiri telah menyatakan dengan 'affirmative' bahawa kerjaya di dalam bidang ini 'TIDAK AKAN MEMBUATKAN DIA KAYA'. Saya memang 100% yakin bahawa orang ini memang tidak akan kaya dengan membuat kerja di dalam bidang ini kerana keyakinannya sendiri telah menyatakan dia tidak akan kaya. Saya juga yakin dia akan berjaya menjadi kaya dengan menjual air di tepi jalan kerana likewise keyakinannya sendiri telah menyatakan dia akan kaya melalui perniagaan itu!
Kita selalu terlupa...kerana memang sifat manusia itu pelupa. Allah SWT yang mencipta kita sendiri yang mengakui sifat pelupa manusia ini. Kita lupa bahawa rezeki itu bukan kita yang tentukan. Kita sebagai manusia hanya perlu berusaha, doa dan tawakkal.
Sahabat Rasulullah SAW tidak mengejar kekayaan semasa mereka berjuang untuk Islam. Tetapi Allah SWT telah memberikan kekayaan kepada mereka! Bagaimana ? Janji syurga itu sendiri adalah satu kekayaan. Iman mereka adalah satu kekayaan dan keterujaan mendapat keberkatan dari Allah SWt itu juga adalah satu kekayaan.
Sebagai peneraju Wasiyyah Shoppe , saya sangat yakin dan optimis tanpa sekelumitpun rasa was-was bahawa industri ini mampu menjadikan ramai orang kaya. Janji Allah pada para syuhadahnya, kejayaan akan sentiasa menunggu orang-orang yang berjuang ke arahNya. Itu kita mesti yakin sepenuhnya. Walaupun kadang-kadang pelbagai ujian dan dugaan datang melanda dengan hebat sehingga ada waktunya kesabaran tercabar, tapi saya tetap yakin dengan sepenuhnya bahawa Allah SWT akan memberikan kekayaan kepada saya kerana di dalam hati, saya berjuang dengan ikhlas, jujur dan amanah.
Jika 5 tahun dulu di dalam industri ini , tiada seorangpun manusia yang berani mengatakan ada orang yang akan sanggup membayar puluhan ribu ringgit untuk perkhidmatan menyediakan dokumen perancangan harta secara Syariah, menjadi satu kebiasaan kepada Wasiyyah Shoppe untuk pelanggan membayar kami RM 20,000 malah RM 60,000 sekalipun untuk menyediakan dokumen ! Bukankah janji Allah SWT itu sentiasa benar? Tepuk dada tanya iman...